‘Ik ga een bedrijf starten en nou heb ik visitekaartjes nodig, zou je voor mij een logo kunnen ontwerpen?’ Zomaar een vraag die ik wel eens gesteld krijg. Mijn vraag terug is dan: wat voor een bedrijf heb je? Daar krijg ik vaak heel uitgebreid antwoord op. Maar mijn tweede vraag: en wat wil je graag uitstralen met je logo, is een moeilijker vraag. Vaak blijft het dan bij algemene termen als dat het een zakelijke, betrouwbare en professionele uitstraling moet krijgen. Ik denk dat ieder bedrijf zakelijk, betrouwbaar en professioneel wil zijn; je bent tenslotte een serieus bedrijf! Ok, zakelijk misschien niet altijd; een yogapraktijk hoeft niet echt business uit te stralen, tenzij je je juist richt op bedrijfs-yoga natuurlijk 😉 Maar toch, algemeen termen zeggen niet wat jou uniek maakt.
UNIEK
Bij het ontwikkelen van een logo zou je jezelf de volgende vragen moeten stellen: Wat wil je uitstralen als bedrijf? Welke mensen wil je bereiken? Met andere woorden: voor welke mensen doe je het?
HOE EN WAAROM
Ga eens op zoek naar woorden die jouw bedrijf uniek maken. Op internet zijn verschillende lijsten te vinden met woorden die je kunnen helpen om de juiste voor jouw bedrijf te vinden. Je kunt ook deze pdf downloaden en daar mee aan de slag gaan.
Leg de woorden naast elkaar en vraag je telkens af: past deze bij mijn bedrijf en bijbehorende doelgroep of niet. Algemene woorden, zoals de eerder genoemde zakelijk, betrouwbaar en professioneel kun je weglaten, want die zijn te vanzelfsprekend. Kies de woorden waarmee jij je onderscheidt. Zorg dat je uiteindelijk 5, maximaal 10 woorden overhoudt, dit zijn dan de kernwaarden van je bedrijf. Geeft ook de belangrijkheid van de woorden aan, welke staat bijvoorbeeld op nummer 1.
De kernwaarden kun je zien als de genen van je bedrijf. Ze geven niet aan WAT je doet, maar HOE en WAAROM je het doet. Een mooi voorbeeld is Walt Disney, zij gebruiken als kernwaarden: Creativiteit, Dromen en Fantasie.
Met de juiste woorden geef de juiste richting aan de ontwikkeling van je logo. Ze bepalen mede de sfeer die het moet gaan krijgen, het gevoel dat het moet gaan oproepen. Daarnaast kunnen de kernwaarden je ook helpen om een goede ondertitel te bedenken voor je bedrijf. Een voorbeeld hiervan is de slogan van sportmerk Nike ‘Just do it’, hierin zit het kernwoord: daadkracht.
ALLES VERANDERT CONTINU
Kernwaarden kunnen en mogen veranderen! Zeker bij jonge bedrijven die nog volop in ontwikkeling zijn kunnen de waarden in de loop van de tijd veranderen. Niks is voor eeuwig, alles verandert continu. Dat is helemaal niet erg. Bepaal nu de woorden en ga ermee aan de slag. Over pakweg 5 jaar kijk je of het nog steeds aansluit bij je bedrijf en pas je het zonodig aan.
Kun je hulp gebruiken met het bepalen van je kernwaarden? Of ben je benieuwd wat het voor jouw bedrijf en/of logo kan doen? Ik kijk graag een keer met je mee!