Als kind hield ik van winkeltje spelen. Urenlang kon ik op mijn kamertje boven druk zijn met het ordenen van de meest uiteenlopende spulletjes. Ik hield ervan om uit te zoeken wat goed bij elkaar pastte en richtte dat zo mooi mogelijk in. Na het ordenen van de spulletjes zette ik er prijsjes op en maakte ik een mooie kassa waar afgerekend kon worden.

 

TOKO = LOGO

Nu heb ik alweer meer dan 9 jaar mijn eigen toko. Geen fysieke winkel en ik verkoop ook geen echte producten, maar toch…

Bij het ontwerpen van een huisstijl ga ik nog steeds op dezelfde manier aan de slag als bij het inrichten van mijn winkeltje vroeger: Welke spullen zijn er voor handen en welke keuzes maak ik. Zo kijk ik bij het ontwerpen van een logo naar wat er al allemaal is gemaakt. Niet alleen naar logo’s in de markt waarin mijn nieuwe logo zich gaat bewegen, maar ook naar de naam. Welke uitingen kan Google vinden als ik de naam intyp? Wat is er allemaal over te vinden? En wat moet ik doen (en laten) om mijn logo straks te laten opvallen tussen de rest!

 

PRODUCTEN

De uitingen van de huisstijl zou je daarom ook kunnen zien als verschillende producten binnen je winkel. Visitekaartjes, website, brochures, social media posts, allemaal losse producten die jou als bedrijf laten zien. Heel belangrijk dat ze goed bij elkaar passen, want zo kun je je herkenbaarheid vergroten! Door je huisstijl goed en consequent te gebruiken gaan mensen je herkennen, zien ze direct dat die uiting van jou komt.

 

VASTLEGGEN

Hoe helderder je huisstijl is vastgelegd, hoe duidelijker herkenbaar hij is. Ook wordt het dan makkelijker toe te passen, waardoor je eigenlijk alleen nog maar elementen samen hoef te voegen om weer een nieuwe uiting binnen je huistijl te krijgen (zónder dat het voorspelbaar of saai wordt!). Bij de vastlegging van de huisstijl kun je denken aan kleuren, lettertypes en vormentaal. Want door die elementen toe te voegen aan je logo, ontstaat jouw unieke huisstijl!