Regelmatig zie ik op internet of bij platforms voor ontwerpers, offerteaanvragen voorbijkomen met de vraag naar het ontwerpen van een nieuw logo. ‘Dat is toch mooi voor jou?’, hoor ik je denken. Ja en nee 😉 . Natuurlijk is het mooi als een (nieuw) bedrijf de meerwaarde inziet van een professioneel logo. Maar ik ben van mening dat een bedrijf meer nodig heeft dan een logo, namelijk: een huisstijl.
ONDERSCHEIDEND
Volgens de cijfers van de Kamer van Koophandel zijn er meer dan 1,8 miljoen bedrijven in Nederland en dat aantal groeit ieder jaar. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je je onderscheidt als bedrijf? Dat je opvalt tussen al die andere ondernemers in dezelfde branche? Door een opvallend en uniek logo mét bijbehorende huisstijl. Een persoonlijk ontwerp dat gebaseerd is op het specifieke verhaal van jouw bedrijf. Een ontwerp dat aansluit bij jou als ondernemer én je ideale klant.
Een huisstijl is dus meer dan een logo alleen. Een huisstijl is ook keuzes maken in kleurgebruik, vormentaal, typografie en fotografie. Het proces begint vaak met een logo, maar daarna volgt er nog zoveel meer. Hoe wil je bijvoorbeeld dat je visitekaartje eruitziet? Je website? Je e-mailhandtekening? Je social media?
Wat zorgt ervoor dat die uitingen een verband krijgen met elkaar? Juist: een huisstijl!
WAAKHOND
En als je dan eenmaal je huisstijl hebt bepaald, dan is het de kunst om die zo consequent mogelijk door te voeren in al je uitingen. En daar kan ik best streng in zijn… Ik noem mezelf niet voor niets wel eens gekscherend een huisstijlwaakhond ;-). Maar dat komt doordat ik er écht de meerwaarde van inzie.
Ik geloof erin dat als je jezelf als bedrijf consequent op een bepaalde manier laat zien, dat mensen je dan gaan herkennen. Dus als je ervoor gekozen hebt om altijd de kleuren blauw, grijs en zwart te gebruiken, maak je niet ineens een uiting in oranje. Tenzij het een uitnodiging is voor een wedstrijd van het Nederlands elftal ;-). Maar ook dán zouden de hoofdkleuren, je huisstijlkleuren moeten zijn!
Al die huisstijlbeslissingen kunnen worden samengevat in een huisstijlhandboek. Zo kun je ook aan andere leveranciers laten zien wat bijvoorbeeld de juiste kleurcodes zijn voor digitaal gebruik of drukwerk. En welke lettertypes er moeten worden gebruikt.
DOE-HET-ZELF
Nou snap ik best dat er niet altijd budget is, om naast je logo ook nog een complete huisstijl te laten ontwerpen. Zeker niet als je startende ondernemer bent. Maar in zo’n geval kun je ook een heleboel zelf doen.
Het zit ‘m soms al in heel kleine dingen, bijvoorbeeld door altijd een Facebookbericht in de door jou bepaalde kleur of in een door jou bepaald lettertype te plaatsen. Belangrijk is dat je erover nadenkt. En pas jouw huisstijl dan toe met de middelen die je tot je beschikking hebt.
Je kunt altijd in een later stadium ervoor kiezen om alsnog je huisstijl te laten ontwerpen en vastleggen. En misschien ben je dan als bedrijf al zo gegroeid, dat je zelfs alweer toe bent aan een restyling van je logo!